Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Félidőben értékelték az új forgalmi rend hatását

Közélet > Budakeszi

2007-06-14


Szakértők bevonásával rendkívüli ülést tartott tegnap Budakeszi képviselő-testülete a május 29-én egy hónapos próbaidőre bevezetett új forgalmi rend eddig észlelhető hatásainak értékelésére. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szakmai civilszervezet, a BKV, a Főpolgármesteri Hivatal és a Budakeszi Polgárőrség képviselői hozzászólásaikban a kísérleti jelleggel együtt járó visszásságokat elismerve egybehangzóan pozitívnak ítélték a kezdeményezést és annak továbbfejlesztését javasolták, mivel a Fő utca, valamint a BKV- és a VOLÁN-buszok közlekedésének felgyorsítására tett erőfeszítések meglepően jó eredményeket hoztak.

Vitézi Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnökségi tagja és közlekedésfejlesztési munkacsoportjának vezetője szerint Budakeszin a legnagyobb a közlekedési probléma Budapest agglomerációjában. Tavaly ősszel ők már részesei voltak egy menetrendi beavatkozásnak a fővárosi önkormányzat és általuk közösen készített, Budapest egészére kiterjedő zsúfoltságkezelési program részeként, amely után 23 helyett 24 BKV-busz járt a 22-es vonalán. Most egy szakmai összefogással a Budapesti Közlekedési Szövetség, a BKV, a VOLÁN, Budapest Főváros Önkormányzata, Budakeszi polgármestere közösen megszerveztek Budakeszin egy teljes forgalmi felmérést, hogy reális képet kapjanak a budakeszi helyzetről. Ez a kép egészen elszomorító volt. A novemberi vizsgálat szerint a 22-es busz menetideje 50-80- perc volt, aminek ¾-ét az autóbuszok Budakeszin töltötték el, dugóban. Mivel Budapest bevezető útjai nem alkalmasak arra, hogy a mainál nagyobb forgalmat befogadjanak és a bevezető utak kapacitásának növelése sehol nem célja a fővárosnak, egyetlen lehetőség van a probléma megoldására: olyan tömegközlekedési helyzet megteremtése a rendelkezésre álló eszközökkel, amely kiválthatja az autóforgalmat.  Ennek egyik módja lehetne a teljes útvonalon egy buszsáv kialakítása. E cél elérése érdekében elmondása szerint a Budapest agglomerációjában eddig példátlan összefogás jött létre: Tagai István, Budakeszi polgármestere, a főváros vezetése, a BKV, Volán, a Budapesti Közlekedési Szövetség, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közös kérelemmel fordultak az Állami Közútkezelőhöz (ÁK), hogy az út felújítása során a tömegközlekedés előnyben részesítése érdekében buszsávot alakítsanak ki. Az ÁK ezt azzal az indokkal utasította el, hogy buszsávot vidéken nem épít. Meglepő módon ugyanolyan vidéknek tekinti Budakeszit a fővárosi agglomerációban, mint pl. Nógrád megyében bármelyik falut - mondta Vitézi. Bár jelenleg a buszsáv kialakításának ellenáll a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékes szerve, ők a főváros és budakeszi vezetőivel továbbra is megpróbálják elérni ennek megvalósulását. De addig is tenni kell valamit, mert a tömegközlekedés Budakeszin teljesen ellehetetlenül. A kísérleti forgalmi rendváltozással, az egyirányúsítások, a Temető utcai és Erkel utcai zsilipek beépítésével azonban már most megállapíthatóan sikerült elérni, hogy akik a Fő úton haladnak, azok 10-12 percet nyernek annak ellenére, hogy a Fő utcai lámpák áthangolását a Közútkezelőnél egyelőre nem sikerült elérni. Azok az autósok, akiket a menekülő utakról visszaszorítottak a Fő utcára, hogy a folyamatos becsatlakozások ne akadályozzák a Fő utca folyamatos forgalmát, ők 20-25 perc időveszteséget könyvelhetnek el. A nagy szórás kiegyenlítődött: most minden autósnak ugyanannyi a menetideje, ami talán egy igazságosabb helyzet. A korábbi menekülők veszítettek, a Fő utcán közlekedők nyertek az új renden. Kivéve az Erkel utcai kereszteződés Telki-Budajenő felőli részét, ahol a torlódás kezelésére további megoldások szükségesek. Budakeszinek saját hatáskörben a helyzet változtatásában csak az lehet a célja, hogy a tömegközlekedést hozza „helyzetbe”, hogy a jelenleg elért közlekedési időmegtakarítás 10-12 helyett 30 perc legyen. Ez az intézkedés ebbe az irányba mutat. Megítélése szerint az M0 megváltó megjelenésére várni nincs értelme, mivel éppen tegnap jelentette be a közlekedési miniszter, hogy az M0 10-es és 11-es út közötti szakaszára 2015 előtt semmiképpen sem lehet számítani. Talán reménykeltő, hogy 2009-ben a főváros a Budakeszi úton több hónapos várható dugóval nagyszabású csatornázási beruházást hajt majd végre, s remélhetően a burkolat helyreállítását követően a buszsávot is kialakítja a Budakeszi úton.

Karvaly Nándor, a Budakeszi Polgárőrség vezetője is beszámolt a forgalmi rend változtatása során szerzett tapasztalatairól. Az intézkedéseket nagyon jó kezdeményezésnek tartja, ott vannak minden nap az utcákon. Mint elmondta, ők pozitív visszajelzéseket tapasztalnak még a közlekedési dugók elszenvedői részéről is, sőt tudomásuk szerint egyesekben az is felvetődött, hogy autós tüntetést szerveznek Budajenő és Telki mellékutcáira, pöfögéssel és dudálással, hogy demonstrálják, milyen elviselhetetlen az, amit a budakesziek itthon nap mint nap eltűrnek. Észrevétele szerint az üzletek szállítóinak nem a reggeli csúcsban kéne érkezniük és bonyolult tolatásokba kezdeniük a Fő utcán. Korszerűbb BKV-buszok jobb gyorsulással a meredek lejtőn nem lassítanák a forgalmat. Komoly forgalmi akadály az Erkel utcai kereszteződésben a CBA és az Átrium Üzletház közötti felső zebra, mert az Erkel utcából a kikanyarodókat nagymértékben visszafogja. Üdvözítő lenne, ha a gyalogosok az alsó, a pizzázó és a parkoló közötti zebrát használnák ugyanabban a kereszteződésben. Szükséges lenne parkolók kialakítása, a Szépjuhásznénál, a zsidó iskolánál, a remíznél rendre kialakuló közlekedési problémák megoldása, mert ezekkel a gócokkal a főváros is sokat tesz azért, hogy Budakeszin akadjon el a forgalom.

Babcsi Máté, a Főpolgármesteri Hivatal Közlekedési Ügyosztályának munkatársa véleménye szerint is a tömegközlekedés helyzetének javítása jelenthet megoldást a jelenlegi lehetőségek között. Az új helyzetben az Erkel utcai kereszteződés kapacitásának csúcsán működött, amin bizonyos forgalomtechnikai okok miatt nem segített a rendőri irányítás és sokat rontott a kereszteződés felső zebrája. Véleménye szerint a budakeszieknek azt kell eldönteniük, hogy az autóval közlekedők milyen prioritással léphessenek be a főútvonalra.  A forgalom hosszú távon nem csökken, de a Temető és az Erkel utcai forgalom egyenletesebben oszlik majd el. A tömegközlekedés szempontjából mindenképpen pozitívnak ítélte a változást. Példaként említette, hogy a reggeli csúcsban 25-26 buszt indítanak a Moszkva térről, ami az abnormálisan nagy menetidő miatt az utóbbi időben 18-19 buszra csökkent. Az új forgalmi rend óta azonban újra vissza tudtak állni a 25-26 busz indítására.

Zimmermann József, a BKV Közlekedési Főosztályának munkatársa elmondta, hogy a fővárosban kialakított buszsávokon sem tudtak ekkora menetidő csökkenést elérni, mint amit most ebben a kísérletben Budakeszin sikerült. Véleménye szerint ez a zsilip-rendszer, ami a Telki, Budajenő, Páty felől érkezőket megfogja, kedvező lehet a város belső forgalmára is, ha tovább tudják bővíteni a rendszert úgy, hogy ezeket a kapukat a városon kívülre helyezzék: aki a kapun átlép, az folyamatosan tudna közlekedni. A korszerűbb, nagyobb teljesítményű járatokra vonatkozó felvetésre a közeljövőben nem sok változással kecsegtetett.

Kovács Enikő alpolgármester szerint a közlekedési körülmények elviselése sok türelmet igényel, de reményét fejezte ki, hogy Budakeszin és a környező településeken is van olyan szellemi kapacitás, amivel az emberek megértik ezeket a jobbító törekvéseket, megértik, hogy a fenntartható társadalmi fejlődés alapja a társadalmi mobilitás, ami pedig bizonyos helyzetekben az egyéni mobilitás korlátozását  jelenti a közösségi közlekedés, a tömegközlekedés javítása érdekében. Talán más településeken, más szociális kultúrában ez a cél nem biztos, hogy megérthető, de meggyőződése, hogy itt igen.

Az ülésen a szakmai megalapozottság alapvetően nem volt vita tárgya. A rendszer továbbfejlesztésére vonatkozóan hangzott el néhány javaslat, mint például az átmenő forgalom zsilipelésének kiszorítása Budakeszi határára (Müller Károly), lefelé kanyarodó sávok kiépítése a Temető és az Erkel utcai kereszteződésekben (Csomor Rita), a jelzőlámpák áthangolása a közútkezelő által ajánlott több milliós költségnél olcsóbban (Mészner Antal), az intézkedéseket koordináló szakértők a próbaidő után készítsenek zárójelentést, tegyenek javaslatokat a hibák kijavításához és a továbbfejlesztéshez szükséges változtatásokra (Serény József), ötlet szintjén felmerült egy részleteiben még nem kitárgyalt Budakeszi-kártyarendszer kialakítása (Ohr Alajos), a Batthyány utca kétirányúsítása (Tagai István), körforgalom vagy lekanyarodó sáv a Szépjuhásznénál, Telki és Nagykovácsi úttal való összekötése és a KFKI felé út megnyitása a hegyen át (Ostoros Gyula), a Bibó utca alsó szakaszának kétirányúsítása (Czifra Zsuzsa), a Márity utca időszakos egyirányúsítása (Asztalos Gyuláné), P+R parkolók, valamint összefogás a környező településekkel elsősorban a Zsámbéki-medence településeivel, de helyük van itt a főváros budai kerületeinek is (Kovács Enikő alpolgármester). Ezekről a javaslatokról a képviselők a következő testületi ülésen szavaznak majd, de  a polgármestert már most felhatalmazták, hogy a környező településekkel kezdeményezzen összefogást e közlekedési probléma mielőbbi és minél hatékonyabb megoldására.

Tagai István hangsúlyozta, szeretné, ha Telki, Budajenő, Perbál, és Páty lakói megértenék, hogy ezek az intézkedések, a zsiliprendszer bevezetése és a torlódásnak a település határára szorítása nem ellenük irányulnak. Budakeszi választott polgármestereként a testülettel együtt elsősorban a budakeszi polgárok érdekeit kell szem előtt tartaniuk. A rendszer teljes kiépülésével remélhetően a környező településekről érkező forgalom is zökkenőmentesebben haladhat majd át rajtunk a főváros felé, de az esetlegesen elkerülhetetlen dugók mégsem Budakeszi belső utcáit lehetetlenítik majd el.

Az ülés végéna képviselők megtekintették Forró Gábor amatőr budakeszi filmes összeállítását, mely az elmúlt napok reggeli csúcsforgalmában várakozók véleményeiből készült. A film alapvetően összecseng a képviselő-testületi ülésen elhangzottakkal.
Koós Hutás Katalin

Kapcsolódó cikk

Csak május 29-től változik a forgalmi rend

Kapcsolódó fórumok

Online képviselői fogadóóra
Forgalmi rend változás Budakeszin

Vissza