Budakörnyéki iránytű E-mail Keresés


Az Isonzó nevet kapta a nosztalgiakocsi

Panoráma > Budakeszi

2015-07-03


Maruzs Roland, a HM osztályvezetője, Schvéd Norbert, a MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője és Bánkuti Ákos, a Budakeszi Kultúra Alapítvány kuratóriumi tagja avatta fel a július 20-23. között 500 utassal a fedélzetén az eredeti hadszíntereket felkereső Isonzó Expresz egyik kocsiját.

Isonzó Expressz névvel indítanak emlékvonatot július 20-23. között azokra az olasz és szlovén helyszínekre, ahol az első világháborúban magyar katonák harcoltak. Ennek apropóján szerveztek június 30-án avatási ünnepséget a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Az eseménnyel a száz éve, 1915. június 23-án elkezdődött, és több mint két évig tartó összecsapás-sorozat áldozatainak állítottak emléket.

 

 „Körülbelül egy évvel ezelőtt keresett meg minket a Minisztériumban T. Hámori Ferenc és Bánkuti Ákos, hogy a centenárium alkalmából egy vonatot indítanának az Isonzó völgyébe. Nagyon fontosnak tartottuk, hogy támogassuk ezt a nemes kezdeményezést, hiszen pontosan száz esztendeje zajlott az első világháború. Július 20-án, amikor a vonat elindul, éppen a második isonzói csata százéves évfordulójára emlékezünk, amelyben majd’ százezer olasz, illetve osztrák és magyar katona vesztette életét vagy tűnt el. Bízom benne, hogy ez a négynapos út egy olyan társadalmi esemény lesz, amely méltóan állít emléket a száz esztendővel ezelőtti harcoknak.” – mondta Maruzs Roland alezredes, a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok és Háborús Kegyeleti Főosztály osztályvezetője.

Schwéd Norbert, az utazász szervező MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezetője azt a társadalmi összefogást emelte ki, amely a vonat elindulását segíti. Az Isonzó Express az Indóház, a MÁV Nosztalgia, a Budakeszi Kultúra Alapítvány, a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatok és Háborús Kegyeleti Főosztály, továbbá a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány szervezetek együttműködésének köszönhetően jöhetett létre. Kiemelendő ezen kívül az a tény is, hogy ilyen nagyszabású és pontos szervezőmunkát igénylő utat a MÁV Nosztalgia korábban még nem szervezett.

A MÁV Nosztalgia Kft. felavatott élményvonati kocsija olaszul Isonzó, míg szlovén nyelven a „Soèa” nevet kapta. A nosztalgiaflotta élményvonati kocsik Eger, Hargita, Pécs, Tokaj, a Pullman kocsikat magyar uralkodóink Szent István, Szent László, a DeLuxe hálókocsik nemzetköziségük miatt Cracovia, Vindobona, Saxonia, Hungaria, az étkezőkocsik az Albert Flórián, Budapest, Pannónia „keresztnevet” viselik. Az út során ezen kívül megemlékezések és előadások is szerepelnek a programban az egykori ütközetek helyszínein.

„Lényegesnek tartjuk, hogy az utasok mindenre kiterjedő tájékoztatást kaphassanak a történelmi tényekről. Ennek érdekében hat történész és tíz idegenvezető kalauzolja majd a programon résztvevőket. További érdekesség, hogy a Centenáriumi Emlékbizottság, a Honvédelmi Minisztérium, a Nagy Háború Kutatásért Alapítvány és a Budakeszi Kultúra Alapítvány támogatásával körülbelül tizennégy történelem tanár is részt vesz a négynapos úton.” – tájékoztatott Bánkuti Ákos,a Budakeszi Kultúra Alapítvány kuratóriumi tagja, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a vonaton emlékkiállítást is szerveznek.

Az ünnepségen a történelmi utazáson külön delegációval részt vevő Székesfehérvár önkormányzatát Róth Péter alpolgármester képviselte. „Az elmúlt évtizedben a centenáriumra készülve egy civil összefogásból a Doberdó fennsíkon és az Isonzó partján az emlékművek, a gúlák és a kápolnák is megújultak. Ezek az emlékművek arra emlékeztetnek mindenkit, hogy székesfehérvári és magyar emberek áldozták fel életüket az Osztrák-Magyar Monarchia határainak megvédéséért. Azt gondolom, hogy minden ilyen alkalom tudatosíthatja az emberekben a száz éve történt eseményeket, ez pedig segíthet abban, hogy soha többé ne történjenek meg azok a tragédiák, amelyek a XX. századra rányomták a bélyegüket.” – mondta Róth Péter.

Az eseményen részt vett még a különvonat ötletgazdája, T. Hámori Ferenc, az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó ügyvezetője és Pintér Tamás, a Nagy Háború Kutatásért Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke is. "Az Isonzó Expressz nem előzmények nélküli, hiszen először 2008-ban a csíksomlyói búcsút felkereső Székely Gyors zarándokvonatot indítottuk el. A július 20-23. közötti utazáson, a Doberdón harcoló magyar századok hősei előtt tiszteleghetünk. Szándékunk volt, és meg is valósítjuk azt, hogy egy komoly szakmai tartalommal töltsük meg a négynapos utat. Az idegenvezetők és a történészek is mind azon lesznek, hogy széleskörű tapasztalatukkal és szakmai hozzáértésükkel első kézből elégítsék ki az utasok érdeklődését.” – zárta gondolatait T. Hámori Ferenc.

A hazaúton, július 23-án a különvonat megáll ©tanjelben, ahol a vasútállomáshoz közeli, az Osztrák-Magyar Monarchia több ezer katonájának örök nyughelyéül szolgáló katonai temetőben tartanak megemlékezést.
 
Az út előkészületeiről további információ a www.isonzoexpressz.hu, valamint az utazásról bővebben (jegyárak, programok, menetrend) a www.mavnosztalgia.hu oldalon található leírás.

forrás: szekesfehervar.hu/Samu Miklós

Kapcsolódó cikkeink:
Isonzó expressz 2015 - 2015-04-15
A győztes csapat az Isonzó expressz utasa lesz - 2015-05-19


Vissza